General Information

Author: Nguyễn Xuân Thi, Đinh Xuân Hùng
Issued date: 31/12/2021
Issued by: Tạp chí Nông nghiệp và Phát triển nông thôn

Content


Tóm tắt:

Hiện nay, sản phẩm sau thu hoạch trên tàu cá xa bờ chủ yếu được bảo quản bằng nước đá, thời gian bảo quản tối đa 12 ngày; tàu cá chưa đủ điều kiện để lắp đặt thiết bị bảo quản lạnh tiêu chuẩn; hầm bảo quản, các thiết bị, dụng cụ bảo quản chưa đồng bộ; trình độ lao động (ngư dân) trên tàu cá còn thấp; cơ sở hạ tầng tại cảng cá, bến cá phục vụ bảo quản chưa đáp ứng được yêu cầu. Dẫn đến thất thoát sau thu hoạch trên tàu cá xa bờ vẫn còn cao, ước tính mỗi năm thất thoát sau thu hoạch trên tàu cá bình quân 20-30%. Từ 2015 đến nay đã có các nghiên cứu ứng dụng công nghệ mới, tiên tiến vào bảo quản sản phẩm trên tàu cá, đó là công nghệ bảo quản bằng lạnh kết hợp, công nghệ bảo quản Nano UFB, công nghệ bảo quản đá sệt (đá lỏng, đá bùn, đá tuyết,...), công nghệ bảo quản nước đá kết hợp phụ gia thực phẩm. Đặc điểm chung của các công nghệ mới này là duy trì nhiệt độ bảo quản sản phẩm hải sản ở nhiệt độ -1,0 ÷ -2,0 oC. Các kết quả nghiên cứu đã góp phần nâng cao chất lượng sản phẩm hải sản (tăng bình quân 30%), an toàn thực phẩm, giảm thất thoát sau thu hoạch trên tàu cá xa bờ, kéo dài thời gian bảo quản đến 20-25 ngày. Các nghiên cứu này được thực hiện trên tàu thử nghiệm, tàu mô hình và đang từng bước nhân rộng trên các tàu cá của cả nước. Tuy nhiên, quy mô, số lượng áp dụng công nghệ mới bảo quản sản phẩm trên tàu cá vẫn còn khiêm tốn. Với mục tiêu nâng cao chất lượng sản phẩm, giảm thất thoát sau thu hoạch trên tàu cá xuống 15% vào năm 2025 như chủ trương của Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn, rất cần thực hiện các giải pháp đồng bộ về khoa học công nghệ và đào tạo, đầu tư, nâng cấp cơ sở hạ tầng cảng cá, bến cá, quản lý nhà nước.

Từ khóa:  bảo quản, công nghệ, sản phẩm, sau thu hoạch, tàu cá

Abstract:

Currently, post-harvest products on offshore fishing boats are mainly preserved with ice, the maximum preservation time is 12 days; The fishing boats have not been yet qualified to install standard refrigeration systems; presser storages, equipment and tools for preservation have been not synchronized; the qualified laborers (fisherman) on board is still low; the infrastructure at fishing ports and wharfs for preservation has not met the requirements. As a result, post-harvest losses on offshore fishing boats are still high, it is estimated that, post-harvest losses on fishing boats is average 20÷30% per year. From 2015 up to now, there have been new applied researches and advanced technologies to preserve products on fishing vessels such as combined chilling, Nano UFB, and slurry ice (liquid ice, mud ice, snow ice, ...) preservation technologies, ice preservation technology combined with food additives. The common feature of these new technologies is to maintain the preservation temperature of seafood products at -1.0 ÷ -2.0 oC. The research results have contributed to improving the quality of seafood products (an average increase of 30%), food safety, reducing post-harvest losses on offshore fishing boats, extending the stored time to 20 ÷ 25 days. These studies were carried out on the experienced boats, model fishing boats and are gradually being replicated on fishing boats across the whole nation. However, the scale and quantity of applying new technology to preserve products on fishing boats are still limited. With the goal of improving product quality and reducing post-harvest losses on fishing boats to 15% by 2025 as advocated by the Ministry of Agriculture and Rural Development, it is necessary to implement synchronous solutions in science-technology and training, investment and upgrading of infrastructure of fishing ports, fishing wharfs, state management.

Keywords: Preservation, technology, product, post-harvest, Fishing boat.


Download